Episke nye højder fra Iotunn!
Hvilken retning skal man vælge at tage, når man står ved en korsvej, og man skal til at vælge en ny sti til at genfinde sig selv? Denne udgivelse bærer præg af at Iotunn har været på en lang rejse gennem det musikalske univers. Den rummer rigtig mange forskellige facetter, og man kan spørge sig selv, om det så bliver rodet, eller om de har fundet den helhed de søgte?
Med målet i sigte
Tidligere har bandet udgivet EP’en The Wizard Falls. En release hvor særligt powermetallen var det bærende element, med Access All Worlds har de rykket sig voldsomt. Gruppen har eksisteret siden 2015, og to år efter mistede de Benjamin Jensen, som var både vokalist og bassist. Derfor stod de tilbage med et valg, om enten at fortsætte med et nyt lineup, eller at stoppe helt.
De valgte det første, og fandt frem til Eskil Rask på bas og Jón Aldará som ny forsanger. Han var noget anderledes end deres tidligere vokal, og skabte en helt anden base for opbygningen af musikken. Dette gjorde også at bandet måtte genskabe sig selv fra grunden. Hvilket måske endte ud til deres egen fordel, da dén korsvej, som de kom til, gjorde at gruppen virkelig har fået skubbet til deres musiske formåen, og at Iotunn nu er vokset til en imponerende kæmpe.
Den vigtige rejse
Det er tydeligt at denne release har været en vigtig færd for bandet. Det er tydeligt at inspirationen kommer flere steder fra, men til trods for dette, virker det til at der er en klar rød tråd gennem albummet. ”Voyager of the Garganey I” fungerer virkelig godt, og er en fantastisk start på skiven med sine massive build-ups og gode dobbelt-pedal-øjeblikke. Trommerne er med til at skabe et stemningsopløftende lydbillede, uden at trænge for meget igennem, hvilket kun gør oplevelsen endnu bedre.
”Laihem’s Golden Pits” viser et band der forstår at hente sin inspiration i alt lige fra black metallen over til den hårde rock. Nummeret starter med klassiske black metals riffs, fulgt op med masser af blastbeats fra trommerne, som derefter skifter til progressive metal. Heldigvis fungerer Aldarás vokal eminent til at mestre begge elementer og er med til at holde tråden igennem hele tracket.
Noget nær et mesterværk
Denne udgivelse overrasker faktisk hele tiden. Det er fascinerende hvor fermt Iotunn formår at blande de mange genrer, og får det hele til at passe sammen. En ting der virkelig skal bemærkes, er de lækre lyriske tekster, som omhandler rejsen gennem universet og vores drømmeverdner. Hele den røde tråd opstår ligeledes i deres sange, og efter det virkelig lange afsluttende track, som er færdig før man får set sig om, efterlades man sulten efter mere.
Inspirationskilderne virker til at være mange, blandt andet Borknagar og Crematory, hvilket kan høres flere steder. Særligt på nummeret ”The Weaver System” er det ikke svært at opdage referencer til Crematory. Skæringen er en blanding mellem black metal og melodic metal, som vi kender det fra de to tidligere nævnte mestre. Det er et smukt nummer, der får dig til at rejse med.
Det er lykkedes for gruppen at lave noget nær et mesterværk, en blanding af mange forskellige genrer, uden at det biver rodet. Når man tænker på hvor lidt udgivelser, der er fra dette band, må man sige at det lykkes dem at gennemføre deres rejse på den mest elegante måde! – Det bliver spændende at høre mere til Iotunn i fremtiden, og se hvad de så vil byde ind med!
Trackliste:
- Voyager of the Garganey I
- Access All Worlds
- Laihem’s Golden Pits
- Waves Below
- The Tower of Cosmic Nihility
- The Weaver System
- Safe Across the Endless Night
About the author:
Assignments: Reviews of Releases and Concerts and Interviews. Nerd on all levels (finding releases, bands and labels) - Giving the editor gray hairs...
Active: 13-12-2019 - 27-08-2022
Favorite genres: Blackened Death Metal - but listens to all kinds of metal and rock!