Fra det legendariske goth label Bat-Cave Productions kommer albummet Bloodletting for the Lonely, indspillet af Esses. De trækker med en intim og dragende lyd lytteren ind i deres tragiske, lyriske univers. Man bliver sendt på rejse tilbage til 90’erne, hvor deathrocken herskede på de røgfyldte scener, og kan tydeligt mærke den anspændte energi fra livemusikken gennemsyre skiven.
Goth ’n Gloom
Esses er fra Oakland i San Francisco-området, der har en fremtræden deathrockscene med bands som Ötzi og Mystic Priestess. De fem medlemmer er fra allerede etablerede bands som dysforiske Altar de Fey eller aggressive The Phantom Limbs. Man kan sagtens høre, at de har styr på deres genre allerede fra den første tone på intronummeret ”The Source”.
Bandet blev formet i 2014 og har siden da udgivet to albums. Det tredje kommer på gaden den 6. august. De fokuserer hovedsageligt på en doom ’n gloomy lyd med emner som mental sundhed, traumer og hjælpeløshed i den moderne verden. Bag den indadvendte lyd står Miss Kel ved mikrofonen, de to guitarister Skot B og Dawn Hills, Scout Leight på bas samt Kevin Brown bag trommerne.
Både æterisk og energisk musik
”Pierce the Feeling” kører på Leights hypnotiserende basgang bakket op af Kels forheksende vokal. Sammen med guitarspillet inviterer de til at falde i trance på dansegulvet. Med et beat som er let at følge og den letgenkendelige lyd af gotisk rock, skaber Esses et nummer, som kan appellere til selv den nyeste goth.
”Infinite Void” er en højenergisk og dysforisk skæring, som man både kan slappe af til eller komme op og hoppe rundt til. Indslaget er desværre ret kort og varer kun to minutter, så forvent ikke, at dj’en smider det på afspilleren i natklubben. Sangen er aggressiv, men virker mere som et skrig mod tomrummet end udadvendt vrede. Med et fundament af skiftende tempi og en flængende guitar, har Esses skrevet en sang, som skriger stereotyp uden at blive kliché af den grund.
”Faceless Past” er æstetisk berusende og ikke mindst æterisk. Lyden er meget mere post-punk end deathrock, men det gør det ikke mindre magtfuldt. De dundrende trommer og den gennemtrængende guitar gør indslaget godt at slappe af til. Kels vokal gør kun nummeret mere mystisk, hvilket er med til at skabe en mental katharsis, som er helt unik.
Ikke ren deathrock
Bloodletting for the Lonely er en blanding af deathrock og post-punk, hvor det postpunkede kan føles lidt påtaget, men det kompenserer de for ved at gøre det tungt, så det minder mere om metal end egentlig punk. Her skaber Esses musik, som er utraditionel, men også en smule retningsløst. Pladen har både tracks der er fuldt ud deathrock, og indslag, som egner sig bedre til lyttere, som foretrækker langsomt metal grænsende til doom genren.
Esses er et band, du skal lytte til, hvis du kan lide andre Oakland gothbands. Scenen i San Francisco er spændende og under konstant udvikling. Mange af musikerne er både aktivister og del af queer-samfundet: Ikke kun skriver de om dette, men de sørger også for at skabe et safespace for miljøet. Meget af den alternative musik, der kommer fra Oakland området, er berørt af dette på den ene eller anden måde.
Man kan glæde sig til at de små scener åbner sig igen, og røgen siver ud af røgmaskinerne. Da den danske deathrock-scene er nærmest ikke-eksisterende, forventes det ikke at nogle fra Oaklandscenen kommer til Danmark foreløbig desværre. Det tætteste vi kommer på Esses live, er Wave Gothic Treffen i den sydtyske by Leipzig, hvor de til deres 2022 festival endnu kun officielt har 20 navne på listen.
Trackliste:
- The Source
- Pierce the Feeling
- Four Corners
- Infinite Void.
- Before the Blight
- Little Mouse
- Faceless Past
- Caged Beasts
- Schism
About the author:
Assignments: Reviews of concerts and releases / Band interviews
Active since: 29-09-2019
Favorite genres: Post Punk / Darkwave / Classic Rock / Industrial / Ambient