Templet på denne fredag, med lidt forår i luften, dannede denne aften rum til en omgang med thrash og speed metal direkte i fjæset på folk. Demolizer, Steel Inferno og Social Decline var nemlig på aftenens plakat til Temple of Doom i Kongens Lyngby. Nogle gæster kom måske blot for hyggens skyld, men hoveddelen af dem kom helt sikkert for se mindst et af de spillende bands. Her er plads til alle uanset baggrund, om du kommer i korte bukser, skjorte eller battle-vest. Priserne på byens spillesteder Templet og Richter er til at betale. Så bare rolig, du behøver ikke at spørge din bankrådgiver, om du har råd, til at tage på druktur eller til koncert før du kommer på besøg.
Social Decline
Der var solgt lidt over en tredjedel af billetterne, og folk troppede op i god tid til at opleve det første band, Social Decline, et undergrundsband med rødder i den københavnske DIY scene dannet i 2019, som spiller en krydsning mellem hardcore og thrash metal.
Social Decline udgav debutalbummet Hells Gate i 2019 og opfølgeren Beyond the Gates udkom i februar 2023. Som optakt til denne offentliggjorde de singlerne: ”Speaking for the Dead”, ”Victory of Plutocracy” og ”Ignition”.
De lagde ud med åbningsnummeret fra deres nyeste skive, ”Trenches Of Salvation”, og fra start af var der rimelig gang i folk. Bandet spillede godt og var tydeligt glade for at være på. De to guitarister sang også backing vokal, som det ofte er med hardcore.
Et par af gæsterne syntes at musikken lød bekendt, på trods af at de aldrig havde oplevet dette band før. Samtidig var der en anden som udtalte, at vedkommende havde set dem tidligere, men åbenbart havde glemt det, da det efter hans mening ofte skete med den genre af musik. Bandet trænger efter fleres mening til at finde deres egen lyd, hvis de skal kunne skille sig ud fra mængden, ellers bliver de bare et gennemsnitligt band som leverer varen uden at den er synderlig nævneværdig.
Flere af bandmedlemmerne har spillet i andre bands, hvilket merchandiseboden også bar præg af. Bandet kom godt ud over scenekanten, og lysmanden var med på beatet flere steder. Oftest er det jo frivilligt personale, der er på de mindre spillesteder, og nogle er mere øvede end andre.
Sætliste:
- Trenches of Salvation
- Ignition
- Nothing Changes
- Burning Heart
- Speaking for the Dead
- 21%
- Hell’s Gate
- Weight of a Broken Dream
- March to the Apocalypse
Steel Inferno
Steel Inferno kommer også fra storbyen og blev dannet i 2012. De har udgivet tre albums – Aesthetics of Decay i 2016, … And the Earth Stood Still i 2020 og Evil Reign i 2022. Deres stil har hørbare elementer fra bands som Accept og Judas Priest samt amerikanske power metalbands som Hellstar, Jag Panzer og Fates Warning. Det var ikke ramt helt ved siden af da en tilskuer sagde ”Det minder lidt om det gamle Helloween´s første plader”.
Steel Inferno lagde ud med nummeret ”City Lights”, som nærmest bringer tankerne hen på den første Pretty Maids EP fra 1980´erne. De gik godt til den, og man kunne godt mærke, at de havde været ude dagen før og optræde, spilleglæden var i top. Men publikum var dog ikke helt med fra starten og mange gik i baren eller ud og røg.
Forsangeren, Chris Rostoff lå dog ikke på den lade side, stille og rolig kom folk ind igen. Steel Inferno inviterede til fest og vi var alle inviterede. Da Chris præsenterede nummeret ”Caught by Her Web”, tog folk virkelig fat om bandet og der blev headbanget godt igennem. En sjov bemærkning fra en gæst, var at personen syntes at Steel Infernos vokal var bedre end det foregående bands, og at forsangeren havde en energi som en hel myretue.
Nogle vil måske mene at nok ikke er musik, der har en stor fremtid, men man er i godt selskab hele vejen. Det er velspillede, gode numre og forsangeren havde publikum 100% i sin hule hånd. Han kan køre showet derud, hvor det ellers ville blive plat for alle andre og slippe af sted med det. 100% showman. Havde han været født 30-40 år tidligere, var han blevet et stort navn. Det var ikke svært at drømme sig tilbage til speed- og power metallens ungdom i Steel Infernos selskab.
Sætliste:
- City Lights
- Breakout
- No Escape
- Claws of Death
- Jaws of Evil
- Siren of the Air
- Dark Tower
- Caught by Her Web
- First Strike
- Succubus
- Aesthetics of Decay
Demolizer
Demolizer, der blev dannet i 2018, har i de seneste år haft to udgivelser. Thrashmageddon albummet og EP’en Upgrade der fik pæn omtale i både ind- og udland. De består af fire unge gutter, fra de københavnske forstæder, den ene med mere energi end den anden. ”Polle” Radtleff (forsanger og guitarist) og de andre lagde stærkt ud med ”Ghoul”, som er titelnummeret fra deres debut-EP, som udkom tilbage i 2018.
Der var fart over feltet fra starten af da Max (trommeslageren) begyndte at tælle for, og alting bragede løs. Der var også godt gang i publikum, som kastede sig rundt mellem hinanden mens de skålede og skrålede med hinanden. Bandet virkede ikke overdrevent stive, tidspunktet taget i betragtning. Der kom forskellige anekdoter om da ”Polle” blev anholdt, og flere gange svinede han sig selv og bandet til, til stor jubel. Det burde han holde op med, for de gør det godt.
Der blev fyret nogle fede soli af fra begge guitarister, et par gange nærmest imod hinanden som i en tvekamp. Flere gange growlede ”Polle” ligefrem, hvilket kun gav musikken mere kant. Det skulle han gøre noget mere af i fremtiden, det ville gøre dem endnu mere lækre at høre på.
På et tidspunkt var der en pige som ville crowdsurfe. Men hun skulle først instruere sine venner i, hvordan de skulle modtage hende. Hun blev så båret gennem den lille spillesal og var tydeligt lykkelig bagefter. Det flød med glasskår foran scenen og en gut opdagede efter koncerten at han havde skåret sig på armen, dog ikke mere end at han kunne grine af det. Så der har været godt gang i den!
De ville slutte af med ”Copenhagen Burning”, men folk ville have mere, så de fandt ”Cancer in the Brain” frem til sidst fra Thrashmageddon albummet fra 2020. Polle annoncerede at deres næste skive lige er sendt i trykken, og at vi havde meget at glæde os til. Udgivelsen er planlagt til at komme til sommer.
Flere havde tydeligvis hørt Demolizer rigtig mange gange før efterhånden. Men denne fredag i Templet var det bedste, flere havde oplevet dem nogensinde. De havde virkelig udviklet sig positivt. Bandet havde et virkelig godt samspil, var ikke for stive og havde en smittende spilleglæde.
Det var som om, at deres koncert var mere professionel denne aften end nogensinde tidligere. Måske var det de fede, nye numre? Måske var det fordi de ikke havde drukket fem flasker Limfjordsporter inden de skulle på scenen? Uanset hvad, så virkede det! De er præcis dét, et godt thrashmetal band skal være, for at røre og glæde et gammelt thrashheads hjerte.
De er bare født 40 år for sent. Men det er jo ikke deres skyld. Heldigvis forstår de dog også, at få nutidens sound ind i musikken, så de følger skam med tiden. Desværre gjorde skiftet af lystekniker at lyset på ingen måde var nær så godt som på de foregående to artister, men man kan jo ikke vinde hver gang.
Sætliste:
- Ghoul
- The Butcher
- NTC
- Built on Slavery
- Capital Punishment
- Fascist State
- Crossfire
- Sarnarth
- Bloodshot
- Copenhagen Burning
- Cancer in the Brain
En fed aften med tre solide bands er slut. Templet er det perfekte sted til sådan en aften. Lille, intimt og akkurat så beskidt, som det bør være. Lyden var god. Altså når man står midt i salen. Men det gør man jo ikke. Det er helt op foran scenen, hvor man kan skubbe, mase, moshe, tabe ure, briller og nøgler. Og hvor man kan skære sig til blods på smadrede ølkrus og vælte over tomme flasker. Sådan skal en rigtig thrashkoncert være og det var den denne aften i Templet.
Social Decline
Steel Inferno
Demolizer
About the author:
Assignments: Concert Reviews
Active since: 24-03-2023
Favorite genres: Most kinds of Heavy Metal / Hard Rock