Et nyt kapitel i et bands historie endte alt for hurtigt
Children of Bodom blev dannet i starten af 90’erne, de holdt sammen i næsten 26 år. Det var planen at ånden skulle leve videre gennem to af de oprindelige medlemmer, da de dannede Bodom After Midnight, men desværre var det en stakket frist, på grund af forsangerens alt for tidlige bortgang. Heldigvis nåede de at producere EP’en Paint the Sky with Blood, hvor man slet ikke kunne være i tvivl om intentionerne eller den store musikalske kunnen der lå bag.
Kært barn har mange navne
Helt tilbage i metallens spæde ungdom i starten af halvfemserne, blev et finsk band født. De kaldte sig Inearthed og blev dannet i 1993 af to barndomsvenner: forsangeren Alexi ”Wildchild” Laiho og trommeslageren Jaska Raatikainen. Lidt senere fuldendte bassisten Samuli Miettinen trioen og den første demo blev til. Sammen med Laiho var Samuli med til at danne en del af den DNA, som lagde grunden for metalgruppens fremtidige lyd – selvom han på grund af geografiske udfordringer forlod dem allerede i 1995.
Men de skulle ikke vente længe, før lead-guitaristen Alexander Kuoppala og bassisten Henkka ”Blacksmith” Seppälä, blev en del af lineuppet sammen med pianisten Janne ”Warman” Wirman. Med sidstnævnte var bandet fuldendt og pladebranchen fik øjnene op for dødsmetallens unikke stilart. Nu tog succesen fart, og sammen med den opstod ønsket om at skifte navn, nu hvor konstellationen af medlemmer var mere end fordoblet. Flere af de fem metalmusikere fandt kriminalsagen fra 1960’erne om det tredobbelte mord ved Lake Bodom spændende, og derfor blev det besluttet, at dette skulle være fællesnævneren i det kommende navn – Children of Bodom var født!
Populariteten peakede, da rytmeguitaristen Daniel Freyberg blev føjet til gruppen, det gav dem nemlig en endnu mere iørefaldende og medrivende lyd, som var svær at ignorere. Hvilket også kunne høres i andre dødsmetalgrupper, der tydeligvis fandt inspiration hos vores finske venner. Efter et kvart århundrede på scenen opløstes gruppen og medlemmerne gik nye musikalske stier hver især. Gennem karrieren havde de samlet sig millioner af fans verden over, så det kom som noget af et chok for dem alle at Children of Bodom ikke var mere.
Derfor var forhåbningerne store, da vokalisten Alexi Laiho gik sammen med rytmeguitaristen Daniel Freyberg og i den originale ånd, dannede Bodom After Midnight. Det fik uheldigvis en brat ende et års tid senere, hvor forsangeren døde efter længerevarende sygdom. Ulykkeligvis forsvandt selve grundlaget for bandets eksistens sammen med ham.
En udgivelse med flere facetter
Som tidligere nævn brast det hele efter en kun et års tid, men tiden var brugt konstruktivt i studiet med udarbejdelsen af denne EP, som jeg nu spinner på afspilleren. En release, som absolut er alle pengene værd. Med sig på skiven har de fået bassisten Mitja Toivonen fra bandet Santa Cruz, trommeslageren fra Paradise Lost, Waltteri Väyrynen, og pianisten Lauri Salomaa. Planen var, at det skulle ende ud med et fuldlængde-album, men 41-årige Laihos alt for tidlige død satte grundigt en stopper for dé fremtidsdrømme.
Med Paint the Sky with Bloods tre numre præsterer Alexi Laiho til fulde at vise sin tekniske formåen som alsidig musiker og sanger. Produktionen sidder lige i skabet, er topprofessionel og fortjener at blive lyttet til på et godt anlæg for fuld volumen. Hvis du er fan af symfoniske bands som for eksempel Wintersun, vil titel-skæringen på LP’en med sikkerhed falde i din smag. Lidt over halvvejs inde i nummeret indledes en flot guitarsolo med nogle riffs og toner, der til tider kunne minde om noget fra Wintersuns seneste album The Forest Seasons, hvilket kun bidrager til, at ens nakkehår rejser sig af bare nydelse og nakken i sig selv indbyder til heftig headbanging. Hvis man lytter godt efter, er der også enkelte riffs som sagtens kunne have fundet deres inspiration hos Arch Enemy.
Andet track på pladen, ”Payback’s a Bitch”, går nærmest over i deathcore-stilen med sin lyd – en velkommen afveksling af den ellers føromtalte DNA fra de tidlige dage af Children of Bodoms karriere. Det er dog også et noget forvirrende element, som gør, at det kan være svært at finde sammenhængen til resten af EP’en.
Tredje og sidste sang på udgivelsen ”Where Dead Angels Lie”, er en hyldest til de allertidligste inspirationskilder for Laiho, helt tilbage fra dengang Inearthed stadig var i støbeskeen og endnu ikke havde skrevet kontrakt med nogen. Dette covernummer af Dissections stammer helt tilbage fra 1995, hvor også dét band stadig var purungt. Det er virkelig tydeligt, at Alexi har stærke følelser for dette nummer, hvilket han giver udtryk for gennem sin intonation og vekslen mellem lidenskabelig growl og spoken whisper. Hans nærmest hypnotiserende stemmeføring gør denne afslutning både intim og medrivende i en grad, der grænser til det forbudte.
Profetien der ikke blev opfyldt
Grundet Covid-19 og forsangerens bortgang var der desværre ikke mulighed for liveoplevelser i Danmark med det nye lineup. Alligevel føles de næsten 15 minutter, som EP’en varer, som en profeti om, hvordan deres fremtidige sound og karriere kunne have lydt og set ud. Der er elementer i de tre numre, som viser en alsidighed og lyst til at eksperimentere med indflydelser fra andre subgenrer af metallen, der kunne have ført til, at Alexi Laiho’s nye fønix måske havde rejst sig stolt fra asken igen.
Det er svært efter bare tre numre at give et retvisende billede af den tekniske formåen og mulige fremtid for Bodom After Midnight. Derfor har det været noget nær umuligt at kunne rate denne release retfærdigt. Nogen vil mene, den er for positiv, andre det modsatte. Uanset reaktionen, så fortjener et legendarisk band som dette et legacy og en anmeldelse, der mindes dét, vi har mistet, og dét vi vil huske tilbage på med dyb beundring. Denne metalgruppe var med til at grundlægge den finske death metal, som vi kender i dag og den grundsten, de lagde, vil leve mange år fremover i folks erindring.
Trackliste:
- Paint the Sky with Blood
- Payback´s a Bitch
- Where Dead Angels Lie (Dissection cover)
About the author:
Assignments: Music reviews and photographing / Editorial Tasks
Active since: 11-06-2018
Favorite genres: Melodic Death Metal / Industrial Metal / Symphonic Black Metal