Fra Sverige kommer endnu et stærk post-punk album præsenteret af Then Comes Silence
Sverige har længe været Skandinaviens gotiske samlingspunkt, med flere bands fra landet som skriver succesfulde sange. Fra de upcoming postpunkere Abu Nein til den obskure darkwave popartist Molly Nilsson, har svensk musik formet den skandinaviske mørke scene. Denne gang er det Then Comes Silence, der sætter retningen med deres nye album Hunger.
Mange inspirationer
Then Comes Silence fra Sverige begyndte at spille sammen i 2012 med debutalbummet af samme navn. Stiftet af vokalist og bassist Alex Svenson fra shoegazebandet A Sad Day For Puppies, trommeslager Jonas Fransson fra Klubb Död, guitaristen Mathias Jonson og andenguitaristen Hugo Zombie. I dette album gæstestjerner danske Mikkel Jakobsen fra The Foreign Resort, Svenske Gözde Duzer fra Aux Animaux og William Faith kendt fra Mephisto Waltz eller The March Violets.
Teksterne er skrevet af Alex Svensson, der henter inspiration fra forskellige genre. Han beskriver i et interview at han hører metal, postpunk, elektronika og psychedelia. De håber at albummet Light bliver et gladere indslag i denne konfliktrige verden. De vil læggge fokus på lyset, der kan findes i mørket, frembragt af isolationen, angsten og følelsesløsheden.
Efter deres forrige album Machine udkom, gik bandet på online tour under pandemien, og her afprøvede de med coverprojektet Horsemen stille den lyd, som skulle til at blive Hunger. De beskriver selv, at hvis Machine var koldt vand gennem et stålrør om vinteren, så skulle det nye album være mere som varm blod i årene.
Varm og nytænkende technopunk
Under første gennemlytning af albummet kan man sagtens høre, at de mange forskellige inspirationskilder giver en stærk og unik lyd. En stil som allerede har hjulpet Then Comes Silence til at markere sin plads blandt must-know-goth-musikartister. Selvom pladen hovedsageligt er postpunk, har den sine afsnit med stærk psykedelisk inspiration. Stærke trommepassager som vil kunne findes blandt metal, uden at det bliver blastbeats.
Samlingen begynder med nummeret ”Tickets to Funerals”. Med en synthbaseret intro der kunne minde om noget fra rappens verden, går det til poweraccorder og skønssang. Synthesizeren lægger sig derefter som et melodisk element, dette hjælper til at skabe et aggressivt men let indbydende intronummer. Det får en lyd af The Cults Beyond Good And Evil, med et twist af new retro wave-genrens sprøde elektronika. Det er klart et nummer som byder til temporig dans og løssluppenhed.
”Chain” er en af de gode fusioner mellem det elektroniske og det post-punkede. Sangen bliver et af de gode indslag, som sagtens kunne appellere til Rammsteinfans men også nå længere ud end den grænse, da lyden er mere punk og mere blød. Man kan høre at Duzer har haft en finger i spillet med at producere dette, ikke kun er hun med som vokalist, men det lyder også som om hun har programmeret synthesizeren i baggrunden. Det lyder stærkt inspireret af Aux Animaux egen Street Fight som selv er synthwave.
Det tempofyldte nummer ”Pretty Creatures” er et af de mere episk lydende. Det er ikke helt så storladent som andet, men har stadig passager som peger i denne retning. Selvom beatet og bassen byder op til dans, står guitaren i en afvisende kontrast. På denne måde omfavner musikken begge behov, uden at have det store lydbillede.
Professionel lyd fra rigidt band
Hunger er altså et 11 nummer langt album, som har både meget dansbare og tilbagelænede indslag. De spiller god alternativ gotisk rock med stærke postpunk og elektroniske inspirationer. Der er mange gode sange på dette album, og man kan hører at de har styr på hvilken retning de vil have deres musik. Dette er kun at forvente af et band som har spillet siden 2012.
Det, som er mest mærkbart ved Then Comes Silence, er, hvor nemt lytbart deres musik er, og at de har elementer som kan tilfredsstille de fleste. Dette kan så kræve kompromis af koncept og lyd; men hvis der er, kan man ikke høre det. De spiller stadig live, men har lige været i Danmark, de kan dog fanges i både Sverige og Tyskland inden længe.
Selvom vi i Danmark har mere fokus på darkwave, begynder vi at få en større indflydelse på den gotiske scene. St Digue er et af vores egne aktuelle navne, og de har taget musikken i en helt anden retning. Then Comes Silence ved dog hvilken retning resten af Scandinavia skal tage, hvis de skal holde sig lige så aktuelle i post-punken; men Danmark har stadig vores darkwave.
Trackliste:
- Tickets To Funerals
- Rise To The Bait
- Cold From Inside
- Worm
- Chain
- Wierd Gets Strange
- Days And Years
- Blood Runs Cold
- Pretty Creatures
- Close Shot
- Unknowingly Blessed
About the author:
Assignments: Reviews of concerts and releases / Band interviews
Active since: 29-09-2019
Favorite genres: Post Punk / Darkwave / Classic Rock / Industrial / Ambient