Når det skal gøres, så gør det fantastisk!
Der er ikke noget, som hedder en dårlig Kamelot-koncert. Fra de går på scenen til de forlader den igen, er de 100% til stede i musikken og kontakten med publikum glipper ikke ét øjeblik. Det er kun anden gang, de udgiver en live-DVD og trommeslager, bassist og sanger er skiftet ud siden sidst, men perfektionismen lever hele vejen igennem. Ligesom sidste gang er der et imponerende opbud af gæstemusikere, for hvem vil ikke være med, når Kamelot går på scenen?
Kamelot forever
Når man går så ambitiøst ind i et projekt, som Kamelot gør her, er det nødvendigt at levere varen. Det gør de heldigvis igennem hele albummet. De er alle fem dygtige musikere, og det lykkes altid for dem at præstere lige så høj kvalitet live, som i studiet. Det er første udgivelse med Alex Landenburg bag trommerne, og han skuffer ikke et øjeblik. Kamelot udgav deres første album i 1995, men i denne omgang spilles intet ældre end ”Forever”, der er fra Karma, udgivet i 2001.
Endnu engang er deres liste over gæster ganske imponerende. Det er efterhånden blevet bandets vartegn, og denne gang er der hele fire gæstesangere, bandet Eklipse og ikke mindst Sascha Paeth, der siden 1999 har været producer på samtlige albums. Han arbejder desuden med andre store power-metal bands som Epica og Rhapsody. Uden Paeth ville Kamelot næppe kunne præstere samme kvalitet. Det er naturligvis også ham, der er manden bag denne udgivelse.
Perfektionismen lever
Det har uden tvivl været en udfordring at være efterfølger for så dygtig en sanger og performer som bandets tidligere forsanger Khan, men Tommy Karevik kastede sig frygtløst ud i opgaven, og har siden 2012 klaret det fantastisk. Hans baggrund i progressiv rock er tydelig, og han bruger det til at give tidligere sange sit eget, personlige præg. De er skrevet til en sanger med en dybere og hårdere stemme, men det lader han sig ikke gå på af.
Det kan være en udfordring at finde den rigtige gæstevokalist, for de skal både passe til musikken og til den faste vokalist. Det har Kamelot generelt været rigtig gode til, og det er absolut en vigtig del af deres musik, hvilket også er derfor det bliver nødt til at være en central del af anmeldelsen, hvor der er så mange med.
Alissa White-Gluz har givet bandet mulighed for at lave Beauty-and-the-Beast-numre et par gange, men med en forfriskende omvendt rollefordeling. Hun har som sædvanlig en imponerende brutal energi på scenen og en stabil stemme til en liveoptræden, uanset om det er growl eller clean vokal. Hun påtager sig også rollen som Mephisto i ”March of Mephisto”, der oprindeligt var Shagrath fra Dimmu Borgir.
For første gang nogensinde gæster Charlotte Wessels en Kamelot-koncert. På Haven sang hun med på den smukke duet ”Under Grey Skies”, og her har den så live-premiere. Den vil uden tvivl være for sød for en del af jer, men Wessels og Karevik har en virkelig god kemi, og jeg håber på at opleve hende igen på et fremtidigt album.
Lauren Hart er ligeledes både dygtig og karismatisk, og har før leveret kvindelig vokal -inklusiv growl, på tour. Selvom hun ikke har samme energi på scenen som White-Gluz er hun absolut værd at opleve. Hun er med på sangen, der er linket i bunden. Kun Elize Ryd er jeg ikke 100% tilfreds med. Hendes stemme er for poppet til at passe rigtig godt ind i et metalalbum, og har tilsyneladende ikke de store muligheder for variation. Det er især tydeligt, når hun synger over for Karevik, der ikke har den hårdeste stemme i branchen. Det håber jeg er en overvejelse, bandet vil gøre sig i fremtiden.
Traditionen tro er Sascha Paeth med på scenen som ekstra guitarist til et enkelt nummer, i denne omgang ”Ravenlight”. Det er en god måde for bandet at vise deres taknemmelighed over to årtiers godt arbejde og selvfølgelig at fremhæve Paeths eget talent som musiker. Det er altid en fornøjelse.
Jeg var spændt på sætlisten, fordi der er hele 12 albums at vælge fra. Endnu har jeg aldrig oplevet dem spille noget fra de første tre, men det efterlader stadig mere end rigeligt materiale at vælge imellem. De fleste numre er fra de tre nyeste albums, hvilket jo er forventeligt. Det er blevet til en god blanding af Kamelots materiale fra de sidste 20 år, og som var det bare for at gøre mig lykkelig, er der to ballader med.
Den første er ”Under Grey Skies” med Charlotte Wessels, og den anden er den melankolske ”Here’s to the Fall”. Det giver et afbræk fra tempoet i den øvrige musik, der er spækket med Thomas Youngbloods altid imponerende guitarsoloer og den konstante intensitet fra ”The Monster on Bass”, Sean Tibbetts, der altid er værd at opleve på en scene. Pianist Oliver Palotai og trommeslager Landenburg laver en kombineret keyboard og tromme-solo.
Det er en forfriskende afveksling fra en fast metaltradition med trommesoli, der til tider kan blive lidt ensformig. Publikum bliver jævnligt opfordret til at være aktivt med, og de kan næsten konstant høres. Det må have været en imponerende koncert, at være med til.
Mens vi venter
Det er to år siden, Kamelot udgav The Shadow Theory, så mon ikke de arbejder på noget nyt til os? De sidste to albums har haft dystopiske temaer, og det bliver spændende at se, om det fortsætter, eller om de prøver noget nyt. Kamelots evner giver næsten endeløse muligheder. Det kan absolut høres, at selvom hovedmanden bag Kamelot er guitarist Thomas Youngblood, så er alle bandets medlemmer involveret i skriveprocessen. Det giver noget variation i musikken, der måske ellers kan være svær at opnå, hvis kun et enkelt eller to medlemmer står bag alt materialet.
Herfra skal der desuden lyde en anbefaling af to bands, hvis frontkvinder medvirker på udgivelsen: Arch Enemy og Delain. Det er henholdsvis melodisk dødsmetal og melodisk/symfonisk metal af god kvalitet, og de er værd at bruge lidt tid på at udforske, mens vi venter på næste Kamelot-album.
Der er vedlagt ”Phantom Divine (Shadow Empire)” fra koncerten. Det er fra deres nyeste album, The Shadow Theory, og er første rigtige nummer på albummet. Der er også mulighed for at nyde den høje kvalitet, som koncerten er filmet med.
I Am the Empire – Live from the 013 er en nødvendighed for enhver fan af Kamelot og vil finde vej til min egen samling så hurtigt som muligt. Hvis man er til powermetal, er det en god mulighed for at lære et af genrens dygtigste bands at kende. Deres evner på en scene bør opleves og nydes, for fra start til slut er det en helt igennem fantastisk optræden!
Trackliste:
- Transcendence (Intro)
- Phantom Divine (Shadow Empire) feat. Lauren Hart
- Rule The World
- Insomnia
- The Great Pandemonium
- When The Lights are Down
- My Confession -feat. Eklipse
- Veil of Elysium
- Under Grey Skies -feat. Charlotte Wessels (live premiere)
- Ravenlight -feat. Sascha Paeth
- End of Innocence
- March of Mephisto -feat. Alissa White-Gluz
- Amnesiac
- Manus Dei
- Sacrimony (Angel of Afterlife) -feat. Alissa White-Gluz & Elize Ryd
- Drum And Keys Solo
- Here’s to the Fall
- Forever
- Burns to Embrace -with Children’s Choir including Thomas Youngblood’s son
- Liar Liar (Wasteland Monarchy) -feat Alissa White-Gluz
- Ministrium (Shadow Key)
About the author:
Assignments: Reviews of concerts and releases
Active since: 07-02-2020
Favorite genres: Power Metal / Heavy Metal / Symphonic Metal