Da Zornheym spillede på Musikhuset Posten i Odense, tog vi os en snak med dem om det kommende album, og om hvordan de tilbyder hæsblæsende lækkert Symphonic Extreme Metal med store King Diamond-inspirationer til os alle!
Bandet:
- Kan du præsentere bandet for dem, der endnu ikke har hørt om det?
Zorn: Zornheym er et konceptband fra Sverige, og vi spiller en slags symphonic metal – blandet med melodic death metal og heavy metal. Alt vores tekstindhold er baseret omkring et psykiatrisk hospital kaldet Zornheym og første album handler om forskellige fanger, der er indlagt inden for hospitalets vægge. Det andet album, der udkommer den 22. oktober, handler om et søvnforsøg, og det album kaldes “Zornheim Sleep Experiment”.
- Sverige har været ret åbent under Covid-situationen, men de eneste koncerter I har spillet under Covid, har været “Raise Your Horns”, og nu også Bhaal Fest her i Danmark, hvordan har det været at spille under restriktionerne?
Bendler: Mærkeligt, da vi spillede på Bornholm sidste år, sad alle på stole, så de opfandt stole-mosh pits.
Zorn: stole-banging eller stole-pits og lignende.
Bendler: Det var lidt mærkeligt, men sjovt, publikum havde det sjovt uanset.
Zorn: Men vi var lidt jaloux, da vi så billederne fra dette år ved Raise Your Horns, for så ved du, at hegnet og folk stod op, og alt ser sejt ud, men jeg mener, når vi skal se tilbage på det, bliver det fedt faktisk at have lavet et show under begrænsningerne. Ja, så det er bedre at spille det end at springe det over.
- Har I planer om at promovere det nye album ved at turnere?
Bendler: Forhåbentlig.
Zorn: Ja forhåbentlig, jeg ved at vi kommer til at lave nogle shows her og der. Nogle shows er på vej, men det er lidt svært lige nu, fordi alle bands vil ud på turné, og mange steder har været lukket ned under COVID-situationen, så vi har nogle ting på vej, men…
Bendler: Jeg tror, at målet er at få lavet en tour med albummet, selvfølgelig er der en masse andre mennesker derude nu der vil have deres stemmer hørt og vil vise deres musik. Der er kunstnere der har ventet i 2 år nu, og vi er det man kalder et lille band, så vi er oppe mod en masse konkurrence og skal finde en vej igennem det hele.
Zorn: Ja, men koncerterne kommer.
- Hvordan fandt I hinanden, hvordan blev jeres lineup til?
Bendler: Faktisk var det Zorn, der fandt mig.
Zorn: Jeg startede bandet tilbage i 2014 mere eller mindre på egen hånd, fordi jeg havde haft denne idé om at skabe et konceptarbejde i mange år, og så fandt jeg først Scucca vores guitarist, og efter det var jeg heldig at finde Bendler. Vi voksede faktisk op i den samme by, men jeg kendte ham som guitarist, men så huskede jeg, at han havde lavet en gæsteoptræden for Scar Symmetry på et liveshow i Sverige. Jeg gik tilbage for at tjekke det på YouTube, og der indså jeg at han har en meget kraftfuld stemme, så jeg begyndte at skrive til ham.
Bendler: Du kontaktede mig og ville have nogle ting testet, se om min stemme holdt og ville passe til ideen om din vision, så samme dag sendte jeg tingene tilbage med de ting jeg havde gjort, og det var et klart ja næsten samme dag.
Zorn: Det lød perfekt, så han var det oplagte valg. Det første album var indspillet med en studietrommeslager, og da vi spillede vores første show i Frankrig, anbefalede koncertmesteren fra strygeorkesteret, som vi brugte på det første album, sin fætter. Det er vores trommeslager i dag, så stort set alt faldt på plads efter det første show.
- Hvilke andre projekter er I involveret i? Er det svært at finde tid til at komme sammen omkring Zornheym?
Bendler: Afstanden er den sværeste ting at få til at virke, med tre steder i Sverige er der flere timer imellem os, hvis vi vil øve før tours og albums, men det er den sværeste del, synes jeg.
Zorn: Ja, og alle arbejder med forskellige ting, så nogle arbejder i weekenden, og nogle har almindelige dagjobs, så vi skal altid planlægge alt meget godt for at kunne få det til at ske.
- Hvilke bands lytter I til? Hvad har været temabandet under Corona-perioden for jer? Nogle Guilty Pleasures?
Zorn: Jeg tror, du har lyttet meget til Iron Maiden?
Bendler: Jeg er en Iron Maiden-fan, så jeg har selvfølgelig lyttet til dem, særligt med det nye album.
Zorn: Jeg har selvfølgelig tjekket det nye Maiden album ud og på det seneste har jeg lyttet meget til den nye Avatar-single “Going Hunting”, så jeg ser ret begejstret frem mod deres nye album, og ja så har jeg hørt den nye sang fra Unleashed i morges. Det lød meget godt, meget trashy faktisk.
Musikken:
- Hvordan opnås Zornheym-lyden? Hvordan komponerer I musikken, og hvad er de forskellige medlemmers roller I kompositionen af musikken?
Zorn: Jeg skriver normalt en stor bid musik som guitardelene og en skabelon til, hvordan orkesteret skal fungere, og så sender jeg en temmelig rå demo til dig.
Bendler: Ja og så kan jeg begynde at arbejde med vokalmønstre og den rene vokal, så jeg laver et groft design, kan man kalde det. Så får Zorn det tilbage, og han deler det med de andre medlemmer af bandet, og de tilføjer deres input til det, og så bliver det langsomt bygget op, og. Samtidig udvikler vi idéerne til konceptet, så det kan blive tilpasset musikken, så man ikke skriver hele musikken og derefter tilpasser teksterne til musikken, man vil helst have historien i musikken, mens man laver den.
Zorn: Så musikken følger den dramatiske udvikling af den faktiske historie. Normalt når vi er tilfredse med det, går vi videre til den næste sang, det gik temmelig hurtigt på dette album. Det andet album tog faktisk lang tid at skrive og indspille, vi var i studiet i to år, selvom vi selvfølgelig ikke var der hver dag, men da vi skriver alle stilke og alle noderne til de klassiske musikere, tager det lang tid at skrive alt ned.
Bendler: Vi har næsten 400 tracks.
Zorn: Så det tog et stykke tid at få blandingen perfekt.
Bendler: Fordi vi vil gå all in på orkester, så det tager tid at planlægge at få flere mennesker involveret i det, og så har vi andre ting som artwork, grafisk novelle og alt dette.
Zorn: Og i musikvideoen ønsker vi, at der skal være en bro mellem musikken og historien som man får. Ligesom musikken skal være et soundtrack, det er mere som en kortfilm med den filmiske effekt til det. Du får et glimt af, hvad der foregår inde på det psykiatriske hospital, dybest set.
Bendler: Du kan tage Zornheym-musikken og lytte til den og nyde den, men du kan også gå ind i den og udforske den hele vejen, både på den enkle måde og ved fordybning.
Zorn: Hvis du er nysgerrig, er der mange ting at opdage i musikken. På det første album i cd-hæftet er der lægenoter om hver eneste patient, og det nye album er mere en historie om hele søvneksperimentet. For hvert nummer vil der være noter fra sessioner, hvor du kan følge hele eksperimentet, og så udgiver vi en anden grafisk novelle, hvor du vil kunne følge hele historien.
Bendler: Kapitlerne er opkaldt efter sangene på albummet, så du kan lytte til musikken og læse tegneserien på samme tid.
Zorn: Så der er mange lag.
- Hvad er jeres inspiration for Zornheym, hvordan fandt I på konceptet, og hvor kommer jeres musikalske og historiske inspirationer fra?
Zorn: Da jeg var 19 måske 18 købte jeg mit første King Diamond-album Voodoo, og jeg blev blæst væk af hele konceptet, som han konstruerede omkring det album. Jeg troede altid, at denne historie ville være så god en film eller tv-serie, eller du ved, at man kunne gøre så meget mere med det, og det startede med at plage mig.
I sidste ende begyndte jeg at konstruere dette koncept i mit hoved, og jeg begyndte at tænke, at man kunne gøre dette, man kunne gøre det i en grafisk novelle, og man kan have en masse tekst inde i hæftet og sådan noget. Til sidst med det budget og alt det, vi har i dag, kan vi måske gøre 5 til 10% af hele ideen vi har, så der er så mange flere ideer, der vokser.
Vi er nødt til at prøve at finde publikum, så det rent faktisk kan udføres, men historisk er der meget inspiration fra King Diamond, og så læser vi selvfølgelig en masse vandrehistorier og legender samt en masse egentlige sager om seriemordere og mentalt ustabile mennesker.
Det nye album er inspireret af en gammel vandrehistorie om søvnforsøg, der blev udført i kølvandet på Anden Verdenskrig i Rusland. Så det er som om, at vi stort set tog den idé og løftede den ind i dette Zornheym univers og lavede derefter vores eget twist på det.
Musikalsk tror jeg, at vi har en masse forskellig inspiration, og jeg mener alt fra bands der lyder som Halloween og Blind Guardian til symfonisk musik eller soundtracks og mere mørkere ting som det svenske band Dissection og Iron Maiden og en masse melodisk.
- I lang tid har I valgt at være løst forbundet med Non Serviam Records. Hvorfor faldt valget på Noble Demon, da I udgav jeres nye album?
Zorn: Vi underskrev for ét album med Non Serviam Records, så da vi debatterede at lede efter en ny label, blev vi faktisk kontaktet af Noble Demon. De ting, de tilbød os, var meget gode, så vi accepterede det. Labelmanageren Patrick har mere end 10 års erfaring med at arbejde hos Nuclear Blast, så derfor vidste jeg at vi vil være i gode hænder hos ham.
- Hvad er fremtidens visioner for dit band? Hvad kan vi forvente af Zornheym? Er opstillingen færdig i dag, eller kan du se dig selv tilføje medlemmer, hvem ved måske en bassist, cellospiller eller lignende?
Bendler: Det evige spørgsmål.
Zorn: Jeg tror, at slutspillet er at få Zornheym til at være denne store ting, hvor vi er fire kernemedlemmer, mens vi tournéer og spiller med strygekvartet og et lille kor, og ligeledes lidt blæseinstrumenter, og måske har vi skuespillere, der spiller på scenen og en masse pyroteknik. Det er så det kommer til at være som et helt show mere end bare en koncert. Der er et stykke vej endnu, men det er ligesom endemålet, når vi har gjort det, og vi tournéer til lidt forskellige store koncepter. Så vil det være som, ja, vi har gjort det.
Fremtiden:
- Zorn, du har tidligere sagt, at du så Zornheym bevæge sig i retning af at bruge flere og flere virkelige instrumenter. Mens I også kommer dybere ind i det koncept, I startede med. Vil du sige, at I har opnået det med “The Zornheim Sleep Experiment”, og hvad kan vi forvente af det nye album?
Zorn: Jeg vil sige, at det nye album er endnu mere grandiost end det første album er, at vi har været meget heldige med de strengmusikere, vi har brugt. En af dem plejede at spille i Det Kongelige Svenske Filharmoniske Orkester. En anden af de damer, der spiller, har spillet med Dimmu Borgir på et af deres album, og det lykkedes os derfor at få virkelige dygtige mennesker med.
Bendler: Det er helt sikkert en opgradering. Sangmæssigt er den mere storslået, og så blev den første indspillet anderledes end nu, vi har generelt opgraderet.
Zorn: Vi har også brugt et slags guitarorkester, fordi der på nogle dele spiller 11 eller 12 guitarer på samme tid. Også produktionen er meget stor, hvis vi kan ønske os noget til den næste produktion tror jeg, det er at finde nogle blæseinstrumenter til at begynde med at udvide hele orkesterprospektet.
- Hvad kan vi forvente af det nye album, og har I en release -fest planlagt?
Bendler: Vi har ikke talt om en releasefest.
Zorn: Nej, vi har talt om at invitere nogle venner og lytte til albummet, men vi har ikke sagt noget om at gøre det på udgivelsesdatoen. Du og jeg har løst talt om, at jeg skulle komme ned til dig, og at vi skulle lave nogle livestream-ting, vi har tidligere streamet og spillet nogle akustiske versioner af sangene og måske gjort sådan noget. Når restriktionerne nu forsvinder i Sverige i slutningen af september, er det muligt, men jeg gætter på, at det vil kræve lidt planlægning. Vi har ikke øvet hele albummet endnu, efter at vi blev færdige med det, så det kan være lidt stramt med tid, men det ville være sjovt at gøre noget.
Bendler: Noget spektakel.
Zorn: Jeg vil sige, at det er mere storslået, og hvis man ser på albummet som en pizza, er det mere af alt, flere ingredienser og mere fyld. Jeg synes, at albummet er mere melodisk, det er mere brutalt, ja nogle dele er også langsommere, men det er også hurtigere og…
Bendler: Vi har udviklet os selv på en måde.
- På det kommende album “The Zornheim Sleep Experiment”: har I et yndlingsnummer, og hvorfor er det jeres favorit?
Bendler: Tja, jeg nyder “Keep the Devil Away”, den første single, og den anden er også et godt nummer, fordi det er sjovt at synge det. Der er så meget varieret gennem sangen, der er growl, og der er mere rolige sektioner, så det er sjovt at gøre det. Det er mit forhold til det.
Zorn: I øjeblikket kan jeg måske sige “Corpus Vile”, åbningsnummeret, og årsagen til det er faktisk, at jeg arbejdede virkelig hårdt på den sang, fordi sangen er skrevet i hver guitarists yndlingsnøgle E, ved at bruge mange åbne strenge. I slutningen af sangen har vi et nøgleskift, og da Bendler er sanger, valgte han nøglen, og han valgte en virkelig vanskelig nøgle som C-mol, så det har virkelig ødelagt alt for mig. Jeg tror jeg brugte en weekend på at arrangere det sidste omkvæd til den sang, jeg brugte så meget tid på det, men jeg synes, at det blev rigtig godt. Det er ligesom et af højdepunkterne på albummet for mig, så lige nu tror jeg, at jeg ville sige det, fordi det er så meget tid og frustration og lidenskab investeret i den.
Bendler: På grund af mig!
Zorn: Men i sidste ende synes jeg, at det var alt det besvær værd, jeg gennemgik.
- På ”Where Hated Dwells and Darkness Reigns” repræsenterer hver sang en historie om en indsat, og på det nyeste album “The Zornheim Sleep Experiment” dvæler vi længere ind i en historie. Jeg har læst, at I allerede arbejder på konceptet til det næste album, hvad kan vi forvente der?
Zorn: Vi har gerne to eller tre forskellige ideer til det næste album, vi er allerede begyndt at arbejde på nye sange, men vi snakker stadig lidt om hvilken retning, konceptet skal tages. Hovedkonceptet er selvfølgelig bare det psykiatriske hospital, men det er godt at vide, at vi allerede har to eller tre forskellige ideer, så vi ved, at vi ikke kommer til at løbe tør for ideer. Jeg tror, vi har præ-produktion til at kunne tilføje tre eller fire nye sange allerede, men konceptet, har vi ikke helt fastsat os på endnu.
- Vil vi se en grafisk novelle til den nyeste udgivelse?
Zorn: ja, der kommer en ny grafisk novelle, og vi har faktisk udgivet en lyrikvideo i går og den fremviser en del af den grafiske novelle. Der vil sandsynligvis først blive åbnet op for forudbestillinger af den grafiske novelle på udgivelsesdagen, fordi Anu (Bring) virkelig har overgået sig selv med denne udgivelse. Hun har lagt så meget arbejde på hver side, så det har taget lidt mere tid at afslutte det, men jeg tror, at resultatet bliver fantastisk, så det kommer til at være ventetiden værd.
- Er der noget, jeg på en eller anden måde har glemt at spørge om, som I gerne vil svare på?
Zorn: Hvis folk, der læser dette, ikke har tjekket os ud, ville vi være meget glade, hvis de tog sig tid til det, og hvis de er til deres nationale helt King Diamond, er der mange fede ting at opdage i Zornheym -musikuniverset. Så hvis du kan lide historiefortællingen som hos King Diamond og melodisk men brutal musik, bør du tjekke Zornheym ud, for jeg synes, vi har mange fede ting at byde på.
Mange tak til Zorn og Bendler for at give sig tid til at svare på vores spørgsmål, vi vil gerne opfordre folk der ikke kender til Zornheym til at tjekke dem ud. De har så meget at byde ind med, også meget passion, og det bliver spændende med det nye album.
About the author:
Assignments: Reviews of Releases and Concerts and Interviews. Nerd on all levels (finding releases, bands and labels) - Giving the editor gray hairs...
Active: 13-12-2019 - 27-08-2022
Favorite genres: Blackened Death Metal - but listens to all kinds of metal and rock!